Jag är expert på att avboka tider på psyk och andra ställen. Ibland avbokar jag inte ens utan struntar i att ringa och då får jag alltid den där roliga räkningen på 150 kr för uteblivet besök. Trots det saknar jag motivation till nästa gång och skiter i det igen...

Jag kan boka in en tid en bra dag och tänker inte så mycket på det, men när jag väl ska dit kan det vara en sämre dag och då är det svårt att ta mig ut hemifrån.  Jag fastnar liksom hemma, ofta får jag ångest över att behöva vara bland folk. Min sociala fobi kickar igång och jag blir svettig bara av att tänka på att sitta i ett väntrum eller gå till en reception. Ibland är jag så himla trött och måste prioritera att sova. Ibland är jag så uppe i en process att det känns som att jag ligger just på gränsen av vad jag klarar av och att åka iväg eller ens bara ringa ett samtal är på tok för mycket. 


Jag hatar, hatar (!) att prata i mobilen. Det är så jäkla jobbigt för jag har svårt att fokusera och känner mig fast på något vis. Speciellt om jag ska ringa till någon okänd, det kan vara någon otrevlig eller så pratar dom jättelänge om en massa strunt och jag har ingen makt över situationen. Min ringsignal förknippar jag med något jobbigt... Vissa gillar jag ju som personer och dom är lättare att prata med för då har jag ett intresse av dom som personer men ibland orkar jag inte ens svara när dom ringer. Sms är 100 gånger bättre men tyvärr räknar det knappt som kommunikation av andra. Att ringa är det ansvarsfulla och "riktiga" sättet. 

Jag ringde min samtalskontakt för ett tag sen och avbokade vårt möte och pratade då in ett meddelande på hennes telefon. 

- Hej det är piip, jag kommer inte idag. Du kan ringa upp mig sen men jag kommer nog inte att svara. Hejdå.

Hon tyckte det var lite roligt:-)

Jaja men hur dåligt jag än mår måste jag börja ta mig till psyk så vi kan jobba med problemen. Vi gjorde upp några strategier.

* Planera! Agera som att jag ska på en resa. Packa allt dagen innan, tanka bilen, ta med bra musik och se till att jag har rena kläder så inget praktiskt stoppar mig.

* Ring och be om hjälp istället för att avboka. Jag ska svara när hon ringer upp och säga att jag behöver hjälp och pepp för att orka komma dit.

* Prioritera. Jag måste ha energi för att orka och ska prioritera psyk dom dagar jag har tid där. Jag orkar inte med massa olika grejer samma vecka så jag ska inte boka in tex tre möten då. Jag kanske får strunta i allt utom det viktigaste om jag är riktigt trött.

Jag hoppas det kommer funka!