Igår skrev jag om hur viktig sömnen är. Många har ofta problem med sömnen och för oss som är psykiskt sjuka kan det vara ännu värre.

Lite sömn leder till stress, som leder till mindre sömn och så vidare.

Ett tips är att prova ett våtvarmt omslag! Ta en lång varm, dusch eller ett bad på kvällen och rulla in dig i en stor handduk medan du fortfarande är fuktig.

Kryp sen ner i sängen under täcket och rulla in dig till ett litet paket. Dom första minuterna kan vara lite konstiga men sedan sköljer en varm och behaglig känsla över dig. Många blir beroende av den här metoden! Och sängen bli inte blöt och äcklig, jag lovar.

Att motionera under dagen är ett sätt till bättre sömn. Genom motion blir du av med stresshormonet kortisol och kan lättare varva ner. Det är skittufft att motionera om man mår dåligt men prova ge det en liten stund varje dag för det är ännu tuffare att inte kunna sova.

Ett annat tips är att ladda hem appen Twilight om du brukar sitta mycket med mobilen. Den har inget med vampyrer att göra utan lägger en gul hinna över skärmen.



Alla typer av skärmar ger ifrån sig så kallat blått ljus och det signalerar till hjärnan att det är dag och hjärnan kan inte producera sömnhormonet melatonin lika bra. Det gula filtret som twilight ger gör att hjärnan inte bli störd. Appen är gratis!

Sitter du mycket vid datorn kan du istället köpa ett par gula solglasögon eller ögonskydd i gult, det ser knasigt ut men fungerar lika bra.

Jag äter tre olika mediciner och jag har pratat med min läkare om mina sömnproblem. Därför fick jag en medicin som fungerar mot bipolära symtom och som även gör att det är lättare att somna. Många mediciner har trötthet som bieffekt och det kan man passa på att utnyttja.

Det finns även melatonin som man kan få utskrivet. Det räknas inte som sömnmedicin utan den hjälper kroppen att tillverka sömnhormon utan jobbiga biverkningar.