1. Prata med någon, skriv eller skrik. Försök uttrycka dig och sätt ord på vad som rör sig i skallen. Få ut det!

2. Motionera ute i friska luften. Gärna snabbt och intensivt, det brukar lugna ner sig efter ett tag.

3. Ta ett varmt bad eller svep in dig i en värmefilt. 

4. Lägg dig på en spikmatta.

5. Acceptera. Låt ångesten få vara där medan du lever ditt liv som vanligt.  Gå och diska eller häng tvätt och låt det jobbiga få finnas där.

Kom ihåg att ta hand om dig! Du kan förebygga många ångestattacker genom att sova ordentligt,  äta regelbundet,  motionera lite (10 min per dag räcker gott och väl) och se till att du har någon att prata med för allt måste ut. Alla tankar och känslor blir dubbelt så stora om dom får ligga och bygga bo inuti dig. Lyssna på din magkänsla, gör inte saker som känns fel och umgås inte med folk som gör dig ledsen.

Studier visar att magnesium kan hjälpa mot ångest, depression och ångest kan vara tecken på magnesiumbrist. Magnesium finns i bland annat mandlar men kompletterna gärna med magnesiumtabletter och kalcium.

Efter en längre period med ångest är man slut. Jag brukar försöka pyssla om mig efteråt genom att ta tid att återhämta mig ordentligt.  Då är jag extra snäll mot  mig själv och laddar upp kroppen med bra mat. Det är fysiskt jobbigt att ha ångest så man behöver fylla på med energi! Jag tillåter mig att isolera mig, läsa böcker eller nåt annat som jag gillar och tända lite ljus och rökelse. Skit i alla måsten, be om hjälp och framförallt,  slå inte på dig själv! 

Du är stark och modig som kämpar på trots ångest. Låt ingen få dig att tro något annat! Ångesten betyder inte att du är fel eller gör fel. Den bara finns där och vi får se det som en del av våran livsläxa

Kanske gör den oss med ödmjuka inför andras känslor?